Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Digitální učební materiály: sčítáme a končíme

Projekt je podle Wikipedie časově ohraničené úsilí směřující k vytvoření unikátního produktu nebo služby. Projektu Metodika, tedy i Digitálním učebním materiálům, odtikávají poslední dny.

Je tomu přesně rok a měsíc, kdy jsem byl Výzkumným ústavem pedagogickým požádán o to, abych vytvořil úložiště digital learning objects a shromáždil komunitu uživatelů kolem něj. Měl jsem to štěstí, že se mnou na tomto podprojektu Metodického portálu spolupracovali Peter Sokol a Ondřej Nešpor. Náš úkol, zadaný hlavním manažerem projektu Zdeňkem Slejškou, měl jasné cílové indikátory a časové ohraničení. Dnes až s podivem zjišťuji, že se nám požadovaného počtu 482 digitálních učebních materiálů alias DUM – tak jsme nakonec vzdělávacím objektům v našem podání začali říkat – podařilo docílit dva týdny před koncem celého projektu.

Vývoj Digitálních učebních materiálů měl několik fází. První byla hrubá studie toho, co by se asi tak dalo dělat – tu jsme vytvářeli o prázdninách roku 2007. Těsně před Vánocemi - dle nápadu Karla Tomka to mělo být pojato jako dárek učitelům – jsme spustili první verzi internetového prostoru pro stahování DUM. Ty jsme jako rozinky vyzobali z příloh článků již vydaných na Metodickém portálu. Další fáze byla odstartována 7. února 2007 na speciálně zorganizované brněnské Konferenci DUM v pedagogické praxi aneb Pomáháme si růst – na ní se zaregistrovali první uživatelé, DUMy šlo na server již i vkládat. Od té doby se datují také první řádky tohoto blogu (ve skutečnosti byl blog zveřejněn trochu později a datum prvních příspěvků lehce poupraven, ale to nikomu neříkejte).

Pravidelně každý týden jsme na server přidávali nové a nové prvky a funkcionality, které jsme okoukávali od jiných zahraničních webů vezoucích se na vlně fenoménu Web 2.0. Zkoumali jsme a přemýšleli, které prvky by mohly české učitele zaujmout a které jsou už přehnané. Dnes, v září 2008, jsme dospěli k závěru, že další mohutné vylepšování již není potřeba.

Projekt Metodika tento měsíc končí a s ním i práce našeho malého DUM-DUM-DUM týmu. Máme pocit, že prostor na adrese http://dum.rvp.cz/ je teď přesně takový, jaký jsme jej od samého začátku chtěli mít. Teď už je jeho dotváření v rukách vás – uživatelů Metodického portálu.

Ministerstvo školství schválilo projekt Metodika II, který by měl Metodický portál dále rozvíjet snad již od listopadu či prosince. Národní pedagogický institut – organizace, která od 1. ledna 2009 vznikne spojením Výzkumného ústavu pedagogického v PrazeNárodního institutu pro další vzdělávání – bude prostředí Digitálních učebních materiálů i nadále vylepšovat. Určitě se najdou oblasti, ve kterých bude možné prostory DUM zlepšovat. Razantní změny, kterých jste mohli být svědky v uplynulém roce -a z nichž některé zachycuje i tento blog-, by již ale nastávat neměly. Hlavní pozornost realizačního týmu bude v prvních měsících projektu směřovat k převzetí úspěšných principů DUM a jejich přenesení na celý zbytek Metodického portálu.

Vážení učitelé, prostor Digitálních učebních materiálů je vám plně k dispozici!


    nikdo zatím nehodnotil

2 komentáře k příspěvku

  1. avatar


    Milý Ondřeji,



    padá na mě trocha nostalgie při tom ohlížení. Taky jsem rád, že jsem
    mohl v našem dum týmu spolupracovat. Dovolím si přidat ještě jedno
    číslo a zároveň přání do budoucna.



    Osobně bych si moc přál, abychom se v budoucnu nezabývali jen počty
    uveřejněných materiálů – ty jsou důležité, ale pokud se staneme jen
    nějakým neživým odkladištěm sebelepších materiálů, mohlo by se stát,
    že zapomeneme na druhý důležitý aspekt našeho portálu.



    Tím druhým aspektem je vytvoření prostoru pro vzájemné sdílení,
    jehož součástí jsou hodnocení a komentáře. K dnešnímu dni bylo
    k učebním materiálům vloženo takřka 150 komentářů. Pokud poroste toto
    číslo a komentáře budou pomáhat autorům a uživatelům uvědomovat si
    cíle vzděávání a odpovídat si na otázky proč a jak, pak budeme moct
    říct, že se podařilo vytvořit skvělý a smyslupný prostor.



    Opakuji tvou výzvu – Vážení učitelé, prostor Digitálních
    učebních materiálů je vám plně k dispozici! a dodávám – Vstupte do
    něj co nejaktivněji.



    Peter Sokol


  2. avatar


    Peter vystihl to co jsem cítil při čtení Ondřejova „dumání“
    intenzivně i já. V roli nestranného pozorovatele, jsem byl téměř po
    celý rok u toho, jak se tento zajímavý prostor rozvíjel. Fandil jsem
    zápalu a mnoha chytrým nápadům skvěle sehrané trojice mladých
    pracovníků ústavu. Roční bilancování by proto pro ně nemělo být
    nostalgickým vzpomínáním, ale oslavou úspěchu, kterého za tak krátkou
    dobu dosáhli. Vím, že kdo jejich stránky navštíví, ten se tam vrací
    znovu. Trápit nás všechny může pouze skutečnost, že o DUMech, přes
    určitou nahu o propagaci, na školách zatím ví jenom málokdo. Na tom, aby
    se stav změnil, musíme v příštích týdnech a měsících intenzivně
    pracovat. Až se to podaří a DUMy budou běžnou pomůckou učitele, nebudeme
    muset počítat ani příspěvky, autory, hodnocení, blogery… Oni prostě na
    toto místo příjdou sami, protože pro ně bude denní potřebou. Věřím,
    že taková doba příjde.

    Týmu děkuji za spolupráci, vstřícnost a trpělivost při debatách a
    připomínkách, které se v průběhu roku v souvislosti s rozjezdem tohoto
    místa objevily.


Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.